آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود؟

صفحه اصلی/مقالات/آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود؟

آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود؟

قطره آهن یک عنصر ضروری برای سلول‌های بدن انسان است و جزء اصلی تشکیل دهنده هموگلوبین در گلبول‌های قرمز است که نقش حیاتی در اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن ایفا می‌کند. فقر آهن شایعترین نقص تغذیه یی در جهان است. کمبود آهن در کودکان موجب کمبود رشد طبیعی (وزن و قد)، کاهش ضریب هوشی، خستگی زودرس، احساس ضعف و بی‌حالی و کم اشتهایی می‌شود.
در شش ماه اول بعد از تولد، میزان آهن موجود در شیر مادر برای تامین نیازهای تغذیه‌ای کودک کافی است ولی بعد از شش ماهگی لازم است که از مکمل‌های آهن که معمولا به صورت قطره است استفاده شود (به صورت روزانه ۱ سی سی) و تا ۲ سالگی ادامه می‌یابد.

طعم نامطلوب و ایجاد تغییر رنگ بر روی دندان‌های شیری از عوارض مصرف قطره آهن است. تغییر رنگ دندان‌های کودک در اثر مصرف قطره آهن غالبا باعث نگرانی والدین و مراجعه آنها به دندانپزشک می‌شود.
متاسفانه برخی والدین گمان می‌کنند که مصرف قطره آهن باعث ایجاد پوسیدگی در دندان‌های کودکشان شده است و به همین دلیل ممکن است مصرف این عنصر حیاتی را قطع کند. در حالی که مصرف قطره آهن به هیچ وجه باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود و حتی در برخی موارد باعث پیشگیری از پوسیدگی نیز می‌شود. در صورتی که دندان‌ها سالم باشد قطره آهن می‌تواند یک تغییر رنگ موقت در آنها ایجاد کند که در پایان ۲ سالگی و با قطع مصرف قطره آهن این تغییر رنگ از بین می‌رود و یا به صورت خیلی مختصری باقی می‌ماند که نگران‌کننده نیست ولی در کودکانی که به واسطه بهداشت دهانی پایین و مصرف مواد قندی زیاد دچار پوسیدگی‌های متعدد هستند قطره آهن می‌تواند در نواحی خلل و فرج پوسیدگی وارد شود و باعث تغییر رنگ سیاه دندان‌ها شود. در واقع در این کودکان قطره آهن به دیده شدن پوسیدگی‌هایی که تا آن زمان از چشم پدر و مادر مخفی مانده‌اند کمک می‌کند.

والدین عزیز در هنگام کاربرد قطره آهن به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • قطره آهن را با قطره چکان در عقب دهان کودک بریزید و سپس کمی آب به او بدهید و بعد دندان‌های کودک را با گاز مرطوب و یا مسواک نرم تمیز کنید.
  • می‌توانید قطره آهن را با آب پرتقال مخلوط کنید و به کودک بدهید چون ویتامین c موجود در آن جذب آهن را افزایش می‌دهد.
  • جذب آهن با جذب کلسیم شیر تداخل دارد به همین دیل قطره آهن را هرگز به شیر اضافه نکنید و آن را در فواصل شیردهی به کودک بخورانید.

برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در شیرخوارتوصیه می‌شود:

  • روزانه با استفاده از یک مسواک نرم دندان‌های کودکتان را تمیز کنید.
  • بعد از یک سالگی دفعات شیردهی از سینه یا شیشه شیر را در طول شب کاهش دهید.
  • هرگز از شیرین‌کننده‌هایی مثل عسل، قند و .. داخل شیشه شیر کودکتان استفاده نکنید.
  • در طول روز از میان وعده‌های شیرین و پوسیدگی زا مثل شیرینی، شکلات، پاستیل، چیپس، پفک، نوشابه و …استفاده نکنید و میان وعده‌های سالم مثل میوه، سبزیجات و مغزها (بادام، پسته و …) را جایگزین کنید.
به وسیله | ۱۳۹۶-۵-۱۷ ۰۸:۴۹:۵۳ +۰۴:۳۰ ۱۴ ام مرداد ۱۳۹۶|دسته بندی ها: مقالات|برچسب: , |دیدگاه‌ها برای آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود؟ بسته هستند

درباره نویسنده :

دکتر منیره توحید رهبری متخصص دندانپزشکی کودکان (اطفال) در غرب تهران دارای بورد تخصصی