چگونگی تمیز کردن دندان های کودکان

صفحه اصلی/مقالات/چگونگی تمیز کردن دندان های کودکان

چگونگی تمیز کردن دندان های کودکان

در سنین ۰ تا ۱ سالگی:

چون در این سن تنها دندان‌های قدامی روییده‌اند والدین باید با یک گاز تمیز مرطوب دندان‌های کودک خود را تمیز کند. بدین صورت که یکی از والدین شیرخوار را در آغوش می‌گیرد و دندان‌های کودک را با یک گاز استریل که دور انگشت خود پیچانده است تمیز می‌کند.

در سنین ۳-۱ سالگی:

با رویش دندان‌های خلفی، والدین باید از مسواک برای تمیز کردن دندان‌های کودک استفاده کنند. بدین صورت که والدین رو به روی هم می‌نشیند و یکی از آنها به صورت آرام دست و پاهای کودک را مهار می‌کند و دیگری که سر کودک را در اختیار دارد با مسواک همه سطوح دندان‌های کودک را تمیز می‌کند. (سطح بیرونی، سطح داخلی و سطح جونده)

تا سن ۲ سالگی نیازی به استفاده از خمیردندان نیست و از ۲ سالگی به بعد اگر کودک توانایی خارج کردن آب دهان پس از مسواک زدن را داشته باشد می‌توان استفاده از خمیردندان را تا سه ۳ سالگی به تعویق انداخت.

در سنین ۳-۶  سالگی:

در این سن والدین باید با استفاده از مسواک و خمیردندان دندان‌های کودکشان را تمیز کنند. از سن ۳ سالگی به بعد که تماس بین دندان‌های خلفی ایجاد می‌شود والدین باید از نخ دندان جهت تمیز کردن سطوح بین دندان استفاده نمایند. برای کودکان مسواک نوع نرم (soft) که دارایی  سر کوچک و دسته ضخیم باشد برای آسانتر در دست گرفتن کودک و دسترسی بهتر به حفره دهان پیشنهاد می‌گردد.

به وسیله | ۱۳۹۶-۵-۱۸ ۱۴:۴۰:۴۵ +۰۴:۳۰ ۱۵ ام مرداد ۱۳۹۶|دسته بندی ها: مقالات|برچسب: , |دیدگاه‌ها برای چگونگی تمیز کردن دندان های کودکان بسته هستند

درباره نویسنده :

دکتر منیره توحید رهبری متخصص دندانپزشکی کودکان (اطفال) در غرب تهران دارای بورد تخصصی